Ettevõtluse üks võludest on see, et kõikvõimalikud kulud saab kanda ettevõtte alt, kasutades selleks maksueelset raha. See tähendab, et saad teha need kulud maksuvabalt ja odavamalt, kui eraisikuna. Millised need kulud siis täpselt on, mida võib firma kuludesse kanda?
Pea meeles, et kõik kulud ja kulutused, mis teed, peavad olema ettevõtlusega seotud ja kõigi kohta peab olema alusdokument (arve, leping vms). Ettevõtlusega seotud kulud võivad olla otsese põhitegevusega seotud või kaudsed kulud.
Millised on ettevõtlusega seotud kulud?
- Põhitegevusega seotud kulud – maksustamisele kuuluva ettevõtlustulu saamise eesmärgil tehtud kulud, st toodete või teenuste valmistamise või osutamisega seotud kulud(materjal, sisseostetud teenused, alltöövõtt, masinad ja seadmed jne).
- Ettevõtte säilitamise või arendamisega seotud kulud ning töötervishoiuga seotud kulud – riskianalüüsid, tervisekontrollid, esmaabivahendid jne.
- Kõik kulud, mis on vajalikud ettevõtte juhtimiseks, toimimiseks, müügi-ja turundustegevusteks.
Valik maksuvabasid kulusid:
- Kõik kontoriga seotud kulud: rent, kommunaalkulud, remondikulud, valve- ja koristuskulud, majapidamistarbed (ka tualettpaber nt), telefoni-, internetikulud, kontorimööbel, tarvikud ja seadmed; joogivesi, kontori köögi sisustus, k.a kohviautomaat ja külmkapp, kontorivara kindlustuskulud, ajalehed, postikulu, esmaabikapp ja selle sisu jne. Ka lilled, maalid ja vaibad on OK panna kontorikulude alla.
- Kodukontoriga seotud kulud. Võid hüvitada mõistliku proportsiooni kodukontori kasutamise eest. Kui kodukontor asub ühetoalises korteris, on mõistlik proportsioon 50:50, ülejäänud juhtudel võiks see olla väiksem. Hüvitada võib kommunaalkulud ja ka näiteks korteri üüri, kui elad üürikorteris. Kui aga tahad lisaks maksta omale renti (näiteks tasuta kasutad kodukontorit, aga tahaks ka lisaraha saada), siis sel juhul peab ettevõte rendilt tulumaksu kinni pidama ja maksuametile tasuma. Lisaks pea meeles, et rendihind ei tohi olla kindlasti kõrgem kui turuhind, muidu on seda ületav osa maksustatav. Loe lisaks: Kodukontori kulude hüvitamine.
- Põhitegevusega seotud kulud: töövahendid, tööriided, tööriistad, masinad ja nende soetamise ning transpordiga seotud kulud; s.h ka arvutid, printerid, monitorid, mobiiltelefonid, igasugused tööks vajalikud programmid ja äpid.
- Kõik töötajate palkade, palkamise ja koolitamisega seotud kulud ning maksud.
- Erialased koolitused (ka tasemekoolitus, kui see on erialaga seotud), konsultatsioonid, konverentsid, sisseostetud teenused (juristi, assistendi või raamatupidamisteenus vms), ka coaching nt juhtimisalane, erialane raamat või veebinar.
- Reklaami- ja turustuskulud: meililistikulud, tellitud reklaamid onlines, teles või ajalehtedes, messikulud, reklaamkingid alla 10 euro, veebiga seotud kulud, logod, visiitkaardid jne.
- Töölähetusega seotud kulud: majutus, lennupiletid, reisifirmade teenused, igasugused messide ja konverentsidega seotud kulud. Lähetuse päevarahad: esimesed 15 päeva võib maksta 50 eurot päevas, peale seda 32 eurot päevas. Mõistlik oleks meeles pidada, et päevarahad makstakse välja n-ö toitlustuskuludeks ehk siis selle rahaga päevas peaksid saama söönuks. Lisaks eraldi toidutšekke esitada ei tohi, v.a kui tegu külaliste vastuvõtukuludega. Loe lisa ka maksuametist teemal töölähetus.
- Sõiduauto ost ja kõik autoga seotud kulud. Siin pea meeles, et selleks, et võiksid küsida tagasi 100% käibemaksu autoga seotud kuludelt, peab olema auto registreeritud maanteeametis 100% töösõitudeks ja erasõite üldse teha ei tohi. Üldjuhul on maksuamet seisukohal, et 100% ettevõtlus on vaid autod, mida kasutatakse taksoveol, õppesõidukina ja kui ettevõte tegeleb autorendiga.
- Töötajatega seotud maksusoodustused: sporditoetus 100 eurot kvartalis; autokompensatsioon kuni 335 eurot kuus (sõidupäeviku alusel, kui maksad rohkem, siis maksustatakse nagu töötasu); töötajate majutus kui elavad kaugemal kui 50 km, töötajate transport samuti kui elavad kaugemal kui 50 km, prillide osaline kompensatsioon, töötervishoiukulud jne.
- Külaliste ja koostööpartnerite vastuvõtukulud: saad igas kuus kulutada 32 eurot + 2% brutopalkadest vastuvõtukuludeks, nt käia ärilõunal koostööpartneriga (oma töötaja on maksustatav, aga kui maksad kliendi lõuna eest, siis see on maksuvaba). Kui igakuiselt ei ole neid kulutusi tehtud võib näiteks ka teha suurema vastuvõtu või jõulupeo koostööpartneritele või külalistele aasta lõpus, siis kasutamata jäänud maksusoodustus summeeritakse. Ära unusta, et oma töötajate jõulupidu on erisoodustus!
- Annetused tulumaksusoodustuse nimekirja kantud MTÜ-le või SA-le: 3% deklareeritud brutopalkade summast või 10% eelmise aasta kalendriaasta kasumist. Loe lähemalt ka maksuameti lehelt: kingitused, annetused ja vastuvõtukulud.
- Investeerimiskulud ettevõtte alt. Kui tegeled investeerimisega, siis võib kõik sellega seotud kulud panna ettevõtte alla. Siia kuuluvad nii ühisrahastus, aktsiad, kinnivara kui ka kõik muud investeerimisvarad ning nende haldamisega seotud kulud (tehingukulud, pangateenused, kahjumid jne). Kõik kulud saab teha maksueelsest rahast.
Antud nimekiri ei ole kindlasti lõplik, kuid meeles peab pidama, et kulud peavad olema ettevõtlusega seotud ning kulu alusdokument peab olema olemas. Kui dokumenti ei ole või kulu ei ole ettevõtlusega seotud, peab raamatupidaja selle deklareerima kui ettevõtlusega mitteseotud kulu ja sellelt tuleb tasuda tulumaks (ettevõtlusega mitteseotud kulu * 20/80). Seega ole hoolas ja hoia kindlasti kõik dokumendid alles, siis on tegelikult palju võimalusi, kuidas maksueelset raha saab ettevõtte kuludes kajastada ja sellega reaalselt raha kokku hoida.
Vaata lisaks FB-live koolitust “Kuidas ettevõttest seaduslikult raha kätte saada” või kuula Inspiraatorite podcasti.